Stress was voor mij iets voor andere mensen en had een negatieve bijklank. Ik had geen stress en associeerde het met een ander type mens: de stresskip, de neuroot, de perfectionist, de klager. Maar mijn kijk op stress is veranderd sinds ik kennis heb gemaakt met hartcoherentie. Ik weet nu: ik heb microstress!

Daar staat iedereen bloot aan, of je het nu merkt of niet. Voortdurend beschikbaar zijn, doorgaan, veel prikkels, hectiek: het hoort bij het leven van de moderne westerse mens. Je kunt dit normaal vinden, natuurlijk is het niet. Het schaadt je gezondheid. Je moet bij stress dus niet alleen denken aan ingrijpende dingen als ziekte, financiële problemen of grote zorgen. Ook de file, de rotzooi, je collega of de lastige klant kunnen jou stress bezorgen; microstress. Wie of wat zijn bij jou de boosdoeners?

Bij mij is het de rommel thuis als ik na m’n werk moe thuis kom, bezorgdheid of ik een deadline wel haal, een gejaagd gevoel als ik te laat dreig te komen, irritatie als ik m’n zoon help met z’n huiswerk en hij het niet snapt … grmbh@`^8?! Van die kleine banale dingen.

De moeite niet waard om je druk over te maken, eigenlijk. En dat is ook zo, dat weet ik wel, maar elke keer weer als er rotzooi is, hij het niet snapt etc. ervaar ik weer (micro)stress. Herkenbaar?

Toen ik leerde dat ik mijn lichaam ook met die kleine banale dingen in een vecht- of vluchtreactie breng en wat dat teweeg brengt in mijn lichaam, raakte ik gemotiveerd om die stressreacties te stoppen. Dan kan ik het maar beter bewaren voor het serieuze werk, toch? Kijk dit filmpje maar. Het maakt visueel wat de effecten van stress op je lichaam zijn:

En dat ik het kan zien, is voor mij erg helpend om het serieus te nemen. Zo ging dat ook toen ik feedback kreeg op mijn hartcoherentie. Toen ik zag dat ik dat direct met mijn adem kon beïnvloeden, was ik gegrepen. Als dochter van een yogalerares is mij met de paplepel ingegoten dat het belangrijk is om ontspannen te ademen. ‘Ja, mam’, het ging het ene oor in en het andere oor uit. Maar toen ik jaren later een sensor aan mijn oor had die mijn hartslag oppikte en mijn hartritmevariabiliteit in beeld bracht, kwam het inzicht helder binnen: mijn adem is belangrijk voor mijn functioneren. En zo vergaat het vele mensen met mij, heb ik inmiddels in mijn  werk als hartcoherentietrainer ervaren:  een inkijkje in je hart verwondert en stimuleert om er zorgvuldig mee om te gaan.

Feedback Hartcoherentie

Als je rustig ademhaalt en met je aandacht bij je ademhaling kunt blijven, dan komt er regelmaat in je hartritme. In het plaatje hierboven zie je dat gebeuren; rechts is het patroon regelmatiger dan links.

En dat is het tegengif voor microstress. Geen vecht- of vluchtreacties, maar alle processen in het lichaam kunnen soepel verlopen. Er is tijd voor herstel. Je kunt effectief ontspannen.

stress relax

Dus het slechte nieuws is: jij staat ook bloot aan stress. Het goede nieuws is dat je jezelf tegengif kunt toedienen: 1) Ga met je aandacht naar je hart 2) Volg je adem met je aandacht, terwijl je soepel in- en uitademt.

Zo simpel kan het zijn! #Hartaanhetwerk